مطب دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا
متخصص زنان ، زایمان ، نازایی

مطب دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا

متخصص زنان ، زایمان ، نازایی



013-91001260

رشت، بلوار قلی پور، جنب بیمارستان پارس، ساختمان پــارس طب، طبقه 5 واحد 53

نحوه صحیح حالت خوابیدن در بارداری
نحوه صحیح حالت خوابیدن در بارداری

یکی از سوال های پرتکرار مادران باردار در مورد نحوه صحیح خوابیدن در بارداری است.

خانم های باردار، در اوایل حاملگی به دلیل آن که جنین بسیار کوچک است و وزن بسیار کمی دارد، می توانید به حالت دلخواه خود دراز کشیده و بخوابید اما تقریبا از هفته بیست و چهارم بارداری (ماه ششم) با بزرگ شدن رحم و افزایش وزن جنین باید سعی کنید که عمدتا به پهلوی چپ بخوابید. 

در سمت راست بدن عروقی وجود دارند که مسئول بازگرداندن خون به سمت قلب هستند. اگر شما به سمت راست یا رو به بالا دراز بکشید، رحم بزرگ و سنگین می تواند بر این عروق فشار وارد کرده و بازگشت خون به سمت قلب را دچار اختلال کند در نتیجه شما دچار افت فشار خون می شوید. اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید و متوجه شدید که رو به بالا یا به پهلوی سمت راست خوابیده اید، نگران نشوید چون در کوتاه مدت مشکل خاصی پیش نخواهد آمد و اگر ساعت های طولانی در این وضعیت خوابیده باشید می تواند باعث کاهش فشار خون شما شود.

پرسش پرتکرار دیگری که مادران باردار مطرح می کنند این است که آیا نیاز است، در خواب به هنگام تغییر وضعیت از یک پهلو به پهلوی دیگر، بنشینیم و سپس تغییر وضعیت دهیم؟ خیر نیازی به نشستن نیست، فقط به آرامی وضعیت خود را از یک پهلو به پهلوی دیگر تغییر دهید.