مطب دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا
متخصص زنان ، زایمان ، نازایی

مطب دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا

متخصص زنان ، زایمان ، نازایی



013-91001260

رشت، بلوار قلی پور، جنب بیمارستان پارس، ساختمان پــارس طب، طبقه 5 واحد 53

زایمان زودرس
زایمان زودرس

به زایمان قبل از هفته 37 بارداری، زایمان زودرس گفته میشود. نوزادی که به طور نارس بدنیا می آید اندامهای تکامل یافته ای ندارد. به همین دلیل مقاومت و ایمنی نوزاد در برابر بیماری های عفونی پایین است (به طور مثال تنظیم دمای بدن انها سخت تر است) و احتمال خطر مرگ وجود دارد همچنین مشکلات تنفسی در این نوزادان زیاد است

علت زایمان زودرس:

1. مهمترین عامل خطر ساز برای زایمان زودرس ،وضع حمل زودرس در زایمان قبلی میباشد.
2. عفونت شایع ترین علت زایمان زودرس است که مسعول ۴۰تا۲۵ درصد از تولد ها نارس میباشد.
3. چند قلویی، عفونت داخل رحمی، خونریزی، بازشدن دهانه رحم، غیر طبیعی بودن شکل رحم و ناهنجاری های جنینی
4. بدحال بودن شدید مادر در اثر عفونت ها و بیماری های خود ایمنی و فشار خون بالای ناشی از بارداری،سیگار کشیدن،وزن بیماری های دهان و دندان، ساعت کاری طولانی نیز خطر زایمان زودرس را ، بسیار پایین و مادران چاق،سن بالا یا سن پایین افزایش میدهد.

انتی بیوتیک های تجویز شده در سه ماهه دوم ممکن است از زایمان زودرس پیشگیری کند. ورزش های هوازی در زنان دارای وزن طبیعی که بارداری تک قلویی بدون عارضه ای دارند به نظر بی خطر است و بی ارتباط با زایمان زودرس میباشد.
خطر عود زایمان زودرس در مورد هر زن به سابقه زایمان های قبلی خود او بستگی دارد

علائم:

1. انقباضات نامنظم و غیر ریتمیک
2. احساس فشار در لگن
3. کرامپ های شبیه قاعدگی (درد و انقباض )
4. ترشح ابکی واژن
5. درد کمر
6. تغییر واضح در حرکات جنین
7. پارگی کیسه آب
8. باز شدن دهانه رحم به عنوان عامل پیشگویی کننده برای افزایش خطر وضع حمل زودرس معرفی شده است.اندازه گیری ۸ طول دهانه رحم با روش سونوگرافی واژینال ایمن،بسیار قابل تکرار و دارای دقت بیشتری نسبت به سونوگرافی از روی شکم میباشد.

پیشگیری:

1. خانم باردار به دلیل جلوگیری از پیامدهای ناخواسته دوران بارداری میبایست ویزیت های منظم تحت نظر پزشک متخصص زنان داشته باشد
2. پرهیز از مصرف خودسرانه دارو
3. سرکلاژ (دوختن) دهانه رحم: در زنان با سابقه زایمان زودرس در سه ماهه دوم بارداری،در تشخیص نارسایی دهانه رحم و ۳ سرکلاژ اورژانسی در مواردی که باردار در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارد انجام میشود.
کسانی که سرکلاژ انجام داده اند نسبت به کسانی که فقط استراحت کرده اند نتیجه بهتری از نظر زمان زایمان داشته اند.
4. استفاده از پروژسترون به صورت شیاف یا تزریقی

درمان:

در صورت احساس نشت مایع از واژن معاینه توسط پزشک انجام می شود و برای اثبات پارگی کیسه آب سونوگرافی انجام میشود و لازم به ذکر است که در صورت شک به پارگی کیسه اب معاینه با دست انجام نمیشود .
درزنان مبتلا به پارگی کیسه اب بستری انجام میشود.
درزنانی که معاینه برایشان انجام میشود سریع تر زایمان اتفاق می افتد.
گاهی میتوان در هفته های ۳۲تا۲۴ بارداری از روش انتظاری استفاده کرد اما باید عفونت (تب بالای ۳۹ درجه و یا تب بالای 38 درجه همراه با یک علامت دیگر ) را مد نظر قرار داد که از عوارض عفونت مادر برای جنین میتوان مشکلات تنفسی، سپسیس(عفونت)، تشنج زودرس و... را نام برد.

استفاده از کورتون در زنانی که در معرض زایمان زودرس هستند و هم زنانی که در معرض خطر نیستند باعث زودتر رسیده شدن ریه جنین میشود و باعث کاهش مشکلات تنفسی و کاهش میزان مرگ و میر نوزادی میگردد.